Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lider Regionu. WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa. Nowy Model kształcenia – Punktowe Zaliczanie Przedmiotów

Urszula Sobol
Urszula Sobol
– Po semestrze zimowym dokonaliśmy dokładnej analizy efektywności Nowego Modelu Kształcenia i chcę z satysfakcją stwierdzić, że widać wyraźnie większą motywację i aktywność studentów, co przyniosło pożądane rezultaty w postaci lepszej wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów – podsumowuje prof. Jerzy Posłuszny.
– Po semestrze zimowym dokonaliśmy dokładnej analizy efektywności Nowego Modelu Kształcenia i chcę z satysfakcją stwierdzić, że widać wyraźnie większą motywację i aktywność studentów, co przyniosło pożądane rezultaty w postaci lepszej wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów – podsumowuje prof. Jerzy Posłuszny. WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa to Lider Regionu w kategorii Szkolnictwo wyższe za Wdrożenie Nowego Modelu Kształcenia – Punktowego Zaliczania Przedmiotów.

WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa, wchodzi na nowy poziom nauczania, jednocześnie prezentując nowe spojrzenie na edukację.

Uczenia w ostatnim roku przestawia się na Nowy Model Kształcenia – Punktowe Zaliczanie Przedmiotów. Jest to pierwsze takie systemowe rozwiązanie w sakli nie tylko regionu, ale całej Polski.

Głównym celem Nowego Modelu Kształcenia wdrażanego w WSPiA od 2023 r. jest podniesienie skuteczności, efektywności i jakości kształcenia, a także dostosowanie metod i form dydaktycznych do wymogów współczesnej rzeczywistości.

Istotą Modelu jest wyzwalanie u studentów wartości i cech, które w tradycyjnych koncepcjach kształcenia nie były należycie wykorzystywane. Chodzi m.in. o: motywację, inteligencję emocjonalną, aktywność na zajęciach, systematyczność, indywidualizację kształcenia, rolę nauczyciela akademickiego, działanie zespołowe, pracowitość.

Nowy model dowartościowuje także mocno zaniedbywaną ostatnio funkcję szkoły wyższej tj. działalność wychowawczą (np. uczy: odpowiedzialności, planowania, szacunku do czasu, dyscypliny i systematyczności, współpracy w grupach). Fundamentem filozoficznym Modelu są słowa Heraklita z Efezu z IV w. p.n.e. „Nauczać to rozniecać ogień, a nie napełniać puste wiadro”.

Zaliczenie przedmiotu nie kończy się – jak dotychczas – oceną z egzaminu. Polega na systematycznym uzyskiwaniu przez studenta punktów odzwierciedlających w sposób obiektywny postęp w zdobywaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji. W subiektywnej opinii studentów, oceny często ich demotywują, bo nie zawsze bywają obiektywne.

Nowy Model przenosi punkt ciężkości kształcenia na zajęcia interaktywne i praktyczne, dlatego najwięcej punktów można zdobyć właśnie na takich zajęciach.

– Jesteśmy świadkami zmian, jakie zachodzą w umysłach młodzieży na przestrzeni zaledwie kilkunastu lat. Wystarczy dostrzec zjawisko cyfryzacji czy skutki Covid-19. Ale nie tylko. I co się okazuje? Szkolnictwo wyższe nie nadąża za tymi zmianami w wystarczającym stopniu. Dlatego musimy wyjść naprzeciw zmieniającej się rzeczywistości zwłaszcza oczekiwaniom studentów i rynku pracy. Jeśli chcemy mieć dobrych studentów, nie wystarczy dobrze nauczać! Musimy w dużo większym stopniu wpływać na ich motywację, zwiększać ich poczucie wartości i satysfakcji z osiąganych sukcesów. To jest jedno z założeń systemowego zdobywania punktów za wiedzę, czy mniejsze osiągnięcia. Mają wtedy świadomość, że potrafią robić postępy, mają potencjał intelektualny itd. A to najlepsza motywacja do nauki. W tym Modelu nauczyciel akademicki musi być mentorem i przewodnikami studentów – mówi prof. Jerzy Posłuszny, rektor WSPiA.

Nowy model Kształcenia jest złożonym systemem merytorycznym i organizacyjno-informatycznym. Na system ten – oprócz Punktowego Zaliczania Przedmiotów – składają się nowatorskie rozwiązania dydaktyczne takie jak: Edukator (elektroniczny asystent studenta), MIX-edukacyjny, Kliniki Dydaktyczne, 5-sieżkowe kształcenie praktyczne.

Przez cały semestr student zbiera punkty za aktywność z danego przedmiotu objętego systemem na siedmiu drogach. Cztery są obowiązkowe (egzamin, ćwiczenia, warsztaty, kliniki dydaktyczne), pozostałe trzy (MIX, obecność na zajęciach, inne aktywności) – jako fakultatywne – stwarzają możliwość uzyskania dodatkowych punktów pozwalających podnieść końcową ocenę. W ramach dróg obowiązkowych ustalane są minimalne liczby punktów, które student musi zdobyć, aby uzyskać zaliczenie danego przedmiotu. Kolejne punkty to oczywiście lepsza ocena końcowa. Oznacza to, że student ma wyraźnie zaznaczoną metę, do której dąży, systematycznie pracując na swój sukces. Wszystkie zebrane punkty przeliczane są na końcową ocenę z danego przedmiotu, według ustalonego przelicznika. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom informatycznym każdy student może na bieżąco śledzić, jak powiększa się jego dorobek punktowy. Studenci, którzy zdobędą najwięcej punktów, uzyskują status „studenta wyróżniającego” oraz członkostwo a Klubie Najlepszego Studenta WSPiA.

– Po semestrze zimowym dokonaliśmy dokładnej analizy efektywności Nowego Modelu Kształcenia i chcę z satysfakcją stwierdzić, że widać wyraźnie większą motywację i aktywność studentów, co przyniosło pożądane rezultaty w postaci lepszej wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów – podsumowuje prof. Jerzy Posłuszny.
Pasja informatyki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24